LIGG STEGET FÖRE MED CPS

Behåll försprånget och maximera drifttiden med Canon Professional Services

Vad ingår i CPS?

Den professionella produktsupporttjänsten som hjälper dig att hålla verksamheten och utrustningen på banan, oavsett vilka hinder som kommer i vägen.

*Alla fördelar är föremål för villkor

Snabbare reparationer

Vi reparerar din produkt på så lite som 2* arbetsdagar med reservlån* vid behov.

Regelbunden service

Underhållsrengöring och -kontroller ingår i din plan.

Rabatt på varje reparation

Upp till 20 %* rabatt på varje reparationsfaktura.

Fri frakt

Leverans nästa arbetsdag till och från reparationscentret.

Expertsessioner

Livesessioner, med råd och praktiska tips från branschexperter.

Hur funkar det?

Snabbare reparationer

Populära professionella produkter på listan för snabb hantering kan repareras inom 2 till 5 arbetsdagar, beroende på medlemsnivå. Om det tar längre tid erbjuder vi ett reservlån så att du kan fortsätta fotografera. Och det är inte allt – din reparationsräkning rabatteras med mellan 10 % och 20 %.

Regelbunden service

När produkten fungerar normalt och behöver en ordentlig rengöring erbjuder vi ett brett utbud av underhållsservicetjänster som ingår i ditt medlemskap. Varje år av medlemskap kvalificerar dig för underhållstokens, vilket motsvarar vad du har betalat för CPS. När du behöver service loggar du in på ditt konto och spenderar dina tokens.

Fri frakt

Varje gång du behöver en reparation eller service väljer du ”Expressleverans” när du skickar din produkt till oss. Vi börjar arbeta med den nästa arbetsdag. Kom ihåg att skriva ut och fästa din CPS-prioritetsetikett så att vi vet att det är du!

Expertsessioner

Vi anordnar regelbundna direktsända webbseminarier för CPS-medlemmar med experter från juridik och redovisning, marknadsföring och agenthantering, för att ge dig praktiska tips och besvara dina frågor live.

Jag känner att jag behöver säga hur fantastiskt CPS-programmet är för proffs som jag!

Den service och de råd jag har fått från er avdelning har verkligen varit helt enastående.”

Vilken är den rätta nivån för mig?

Medlemskap för små till medelstora företag

Passar bäst för frilansare och små till medelstora företag.

Årsavgift

EUR 100 exkl. moms
200 EUR exkl. moms
350 EUR exkl. moms

Reparation med snabb hantering för EOS och objektiv

5 dagar
3 dagar
2 dagar

Reparation med snabb hantering för film och bio

5 dagar
5 dagar
5 dagar

Lån av reservutrustning

Endast reparation, platina via prioriterad support

Nej
På begäran om servicetiden överskrids
På begäran

Servicerabatt

Gäller all service och alla reparationer.

10 %
15 %
20 %

Underhållsserviceersättning

Löses in i tokens, gäller för service till fullt pris.

100 tokens
200 tokens
300 tokens

Obegränsad leverans, inkommande och retur

Nästa arbetsdag

Inkluderat
Inkluderat
Inkluderat

CPS prioriterad kundtjänst

Ja
Ja
Ja

Fördelar med CPS-gemenskapen

– Webbseminarier för företag – Erbjudanden endast för medlemmar – Professionell community – Välkomstpaket

Ja
Ja
Ja

Letar du efter företagsmedlemskap?

Fråga oss hur CPS kan stödja din organisation med företagspaket.

Företagsplaner

För medelstora och stora organisationer som äger mellan 25 och 250 enheter.

Årsavgift

EUR 1 000 exkl. moms
EUR 3 000 exkl. moms
EUR 5 000 exkl. moms

Avgift för två år

5 % rabatt för flera år

EUR 1 900 exkl. moms
EUR 5 700 exkl. moms
EUR 9 500 exkl. moms

Avgift för tre år

10 % rabatt för flera år

EUR 2 700 exkl. moms
EUR 8 100 exkl. moms
EUR 13 500 exkl. moms

Reparation med snabb hantering för EOS och objektiv

3 dagar
3 dagar
3 dagar

Reparation med snabb hantering för film och bio

5 dagar
5 dagar
5 dagar

Lån av reservutrustning

Endast reparation

På begäran om servicetiden överskrids
På begäran om servicetiden överskrids
På begäran om servicetiden överskrids

Servicerabatt

Gäller all service och alla reparationer.

20 %
20 %
20 %

Underhållsserviceersättning

Löses in i tokens, gäller för service till fullt pris.

1 000 tokens
2 000 tokens
3 000 tokens

Dag för underhåll på plats

Begäran via prioriterad support

0
1
2

Obegränsad leverans, inkommande och retur

Nästa arbetsdag

Inkluderat
Inkluderat
Inkluderat

CPS prioriterad kundtjänst

Ja
Ja
Ja

Produktutbildning med teknisk kompetens

Ja
Ja
Ja

Fördelar med CPS-gemenskapen

– Webbseminarier för företag – Erbjudanden endast för medlemmar – Professionell community

Ja
Ja
Ja

Min kamera slutade fungera mitt under fotograferingen, jag hade en andra kamera och det räddade min dag! Efteråt skickade jag den till CPS och teknikerna kunde diagnostisera och reparera felet, och de gav mig några värdefulla underhållsråd för framtiden. Kameran kom tillbaka som ny! ”

Skapa ett företagskonto

Registrera och validera ditt företag för att få ett Canon företags-ID och dela inbjudan med ditt team för att få åtkomst för flera användare.

Registrera dina produkter

Registrera och validera Canon-utrustningen: Ju fler produkter du registrerar, desto fler poäng får du. Medlemskapet börjar vid 500 poäng

Välj en prenumeration

Välj en prenumeration som passar dina företagsbehov baserat på din registrerade utrustning.

Prenumerera

När du har startat en prenumeration skickar vi din momsfaktura för din valda prenumeration. Få ut mesta möjliga av ditt CPS-medlemskap direkt.

Exklusiva CPS-förmåner och -erbjudanden

Webbseminarium om nästa arbetsdag

Nästa session fokuserar på hur du får sociala medier att fungera för dig och ditt företag. Håll utkik efter din exklusiva inbjudan.

Partnerskapsrabatter

Spara upp till 25 %* på utvalda produkter, bland annat SanDisk Extreme PRO® SD- och CFexpress™-kort, och 15 % rabatt på hela SanDisk®-produktsortimentet.

25 % rabatt på utvalda Adobe-produkter

Få en CPS-exklusiv rabatt på 25 % på 12 månaders medlemskap för utvalda Adobe Pro-produkter. Lös in i avsnittet ”Förmåner och erbjudanden” på ditt företagskonto.

Öka företagets effektivitet

Imponera på dina kunder med den senaste professionella gallerileveranstjänsten. Ge kunderna en fantastisk upplevelse med det här interaktiva verktyget.
Prova den första månaden kostnadsfritt och uppgradera därefter.

Användarhandböcker

Så här registrerar du dig för ett företagskonto och CPS

En snabbguide om hur du kommer igång med ett företagskonto och CPS.

Ladda ned PDF

Så här registrerar du dig för CPS

Stegvisa instruktioner för hur du aktiverar CPS-medlemskap.

Ladda ned PDF

Så här skickar du en reparations- eller servicebegäran

Stegvisa instruktioner för att skapa en reparations- eller underhållsbegäran.

Ladda ned PDF

Så här hanterar du ditt CPS

Läs riktlinjerna för att ändra medlemsnivå och säga upp medlemskapet.

Ladda ned PDF

Så här betalar du för CPS

Guide om betalningsalternativ och uppdatering av dina kortuppgifter.

Ladda ned PDF

Så här skapar du ett företagskonto

Titta på vår snabbguide om hur du kommer igång med ett Canon-företagskonto.

Så här registrerar du dig för CPS

Titta på vår snabbguide om hur du aktiverar och hanterar ditt CPS-medlemskap.

Behöver du hjälp?

Kontakta oss på CPS Priority Support
+46 8 445 35 35 eller cps.support@canon.se

Vanliga frågor och svar

  • CPS är ett omfattande supportprogram som hjälper professionella och företag att hålla sin Canon-utrustning i gott skick genom regelbunden service och snabbare reparationer. CPS-medlemskapet betalas årligen och erbjuder olika nivåer för egenföretagare, små och medelstora företag samt företagspaket för större företag. Flera anställda i samma organisation kan komma åt och använda fördelarna och supporten för Canon Professional Services samtidigt.

  • CPS är öppet för alla som är registrerade som företag eller alla företag som använder Canon-utrustning för att skapa bilder, från professionella fotografer/filmare till kreatörer och producenter av alla organisationsstorlekar.

  • Kunderna måste skapa ett Canon-företagskonto och registrera alla Canon-produkter som hör till deras verksamhet. När produkterna har registrerats och poängen tilldelats kommer alla tillämpliga medlemspaket att bli tillgängliga för köp.

  • Registrera dig bara och börja lägga till dina produkter för att ta reda på hur många poäng du kan få av din utrustning. Du behöver inte slutföra registreringen för att ta reda på hur många poäng din utrustning är värd – kom bara tillbaka och slutför den senare för att få dina poäng. Du kan även se exempel på utrustningsväskor i vår förmånstabell.

  • Som ett genomsnittligt exempel på produkter för att kvalificera sig för CPS Silver är en EOS R6 Mark II med 230 poäng, RF 24-70MM F/2.8 L IS USM med 200 poäng, RF 50MM F/1.2L USM med 200 poäng. Ett exempel på en utrustningsväska för CPS Gold är en EOS R5 Mark II med 350 poäng, RF 70-200MM F2.8 L IS USM med 225 poäng, RF 50MM F/1.2L USM med 200 poäng, RF 28-70MM F/2.8 IS STM med 105 poäng, batterigrepp BG-R10 med 30 poäng och SPEEDLITE EL-1 med 95 poäng. Ett exempel på en utrustningsväska för CPS Platinum är en EOS R3 med 480 poäng, RF 100-300MM F2.8 L IS USM med 500 poäng, RF 50MM F/1.2L USM med 200 poäng, RF 15-35MM F/2.8 IS USM med 200 poäng, imagePROGRAF PRO-2100 med 310 poäng och EF-EOS R-adapter med 10 poäng.

  • Du behöver minst 500 poäng för att kunna köpa ett CPS Silver-medlemskap och det finns inga maxpoäng du kan få. Ju fler poäng du har, desto fler CPS-nivåer är öppna för dig. Om du till exempel har 2 000 poäng har du möjlighet att välja mellan Platinum, Gold och Silver. Om du fortfarande behöver prioriterad reparation men kan vänta 5 eller 3 arbetsdagar kan du välja Silver eller Gold. Tänk på att Gold inte möjliggör reservlån.

  • Vi har över 3 000 Canon-produkter som är kvalificerade för registrering, bland annat de flesta av våra kameror, objektiv, skrivare och även tillbehör. Kom ihåg att lägga till både gammal och ny utrustning. Du kan även få poäng för Canon-produkter som är köpta utanför ditt hemland.

  • Poängen är gråtonade när uppgifter saknas och en produkt inte är registrerad fullt ut. Redigera din produktregistrering och fyll i alla uppgifter (serienummer, inköpsland, inköpsdatum och i vilken butik den köptes). Därefter valideras poängen och bidrar till din medlemskapsnivå.

  • CPS har utvecklats till en dedikerad resurs för proffs och företag, med unika nya fördelar som är utformade för att skydda din verksamhet mot det oväntade, så att du och ditt team kan koncentrera er på ert hantverk. Innehavare av ett Canon-företagskonto får tillgång till funktioner för flera användare, betalningsvillkor för företag, nettopriser (exkl. moms i tillämpliga fall) och tjänster som endast gäller för företag. Mer information finns på sidan med vanliga frågor.

  • Nej, du behöver inte registrera dina produkter igen. När du registrerar ditt Canon-företagskonto ber vi dig ange din gamla CPS-e-postadress i steg 4 i avsnittet Företagsinformation, så kommer dina produkter att bli tillgängliga för migrering till ditt nya Canon-företagskonto.

  • Vi hjälper dig med massöverföring av dina produkter!
    Kontakta CPS Priority Support för att få en mall att fylla i och skicka tillbaka den till oss. Det kan ta några arbetsdagar och vi meddelar dig när det är klart.

  • Ja, ditt CPS-medlemsnummer ändras när du registrerar dig för en CPS-prenumeration. Det förblir dock detsamma under alla år din prenumeration förnyas.

  • Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Spanien (endast fastlandet), Sverige, Schweiz och Storbritannien (endast fastlandet).

  • Medlemsavgiften debiteras i förskott under prenumerationen. Betalning kan genomföras via kort eller banköverföring senast på det förfallodatum som anges på fakturan.

  • Eftersom ditt CPS-medlemskap är en företagstjänst utfärdas en faktura med 30 dagars betalningsvillkor. Om du har valt att betala med kort godkänns ditt kort på dagen för prenumerationen (vilket visar en nollvärdestransaktion på ditt kontoutdrag) då den faktiska betalningen görs på förfallodatumet, normalt 30 dagar senare.

  • Bankuppgifter visas högst upp på din CPS-faktura.

  • Kontakta oss via CPS Priority Support.

  • Nej, CPS-medlemskapet kan inte avbrytas.

  • Ditt CPS-medlemskap förnyas automatiskt för samma medlemsnivå i slutet av prenumerationsperioden om du inte ändrar inställningarna för automatisk förnyelse innan din aktuella prenumeration tar slut.
    Läs guiden om hur du uppdaterar medlemskapsperioden i avsnittet ”Användarhandböcker” på webbsidan.

  • Du kan när som helst begära en uppgradering eller nedgradering av din medlemsnivå i området ”Mina prenumerationer” på ditt företagskonto. Ändringarna tillämpas först på nästa prenumerationsperiod. Om din prenumeration till exempel började den 15 januari 2025 och du begär en uppgradering eller nedgradering av din nivå den 3 oktober 2025 ändras din prenumerationsnivå den 15 januari 2026.
    Observera att för att uppgradera din CPS-medlemsnivå behöver du lämpligt antal produktpoäng för att kvalificera dig för den aktuella nivån.

  • För att begära uppsägning går du till prenumerationssidan på ditt företagskonto eller läser guiden om hur du gör det. Din prenumeration avslutas i slutet av faktureringsperioden. Om din prenumeration till exempel började den 15 januari 2025 och du har begärt uppsägning den 3 oktober 2025 kommer din prenumeration inte att förnyas automatiskt och upphör den 15 januari 2026. Du har fortfarande åtkomst till din CPS-medlemsprenumeration och kan nyttja förmånerna tills din aktuella prenumerationsperiod tar slut.

  • Det elektroniska CPS-medlemskortet kan hämtas från välkomstmeddelandet.

  • Många av våra Canon-produkter är berättigade till snabb servicehantering hos professionella Canon-serviceverkstäder. Se hela listan här HÄR. Om någon av dina produkter uppfyller kraven för snabb hantering återspeglas detta i din utrustningsväska för varje produkt. Handläggningstiden beror på din CPS-medlemsnivå. Till exempel kvalificerar CPS Platinum för en reparationstid på två arbetsdagar.
    Högst tre produkter per medlem kan behandlas enligt snabb hantering samtidigt. För jämförelsesyften är standardleveranstiden för icke-CPS cirka 10 dagar.

  • Målleveranstider (TAT) avser arbetsdagar (där definitionen av arbetsdag exkluderar helger, helgdagar enligt Canon och perioder då otillgänglighet beror på omständigheter utanför Canons kontroll) och anses starta arbetsdagen efter att Canons PSC mottager produkten och sluta dagen produkten är klar för att lämna Canons PSC. I detta ingår inte frakttiden (till eller från Canons PSC) eller väntan på kundinformation (dvs. saknad dokumentation) eller ett kundbeslut (dvs. godkännande av offert för tid och kostnad för avgiftsbelagda reparationer och tjänster)

  • Ett reservlån kan begäras av en CPS-medlem med en aktiv CPS Platinum-prenumeration direkt efter att ett reparationsärende har registrerats. Begär ditt reservlån genom att kontakta CPS Priority Support. Reservlånet erbjuds endast på produkter berättigade för snabb hantering och gäller i mån av tillgång. Vi strävar efter att skicka reservlånet samma dag om begäran mottas före kl. 12.00 CET en arbetsdag.

  • Den snabbaste leveranstiden för alla videoprodukter (Cinema EOS- och X-serierna) är fem dagar. Detta beror på komplexiteten hos reparationer och tillgången på delar. Om reparationen tar mer än fem dagar har Golden- och Platinum-medlemmar rätt till ett lån av reservutrustning vid behov.

  • Din underhållsersättning ingår i din CPS-medlemsnivå. Din ersättning kan nyttjas för någon av de största Canons underhållstjänster som erbjuds av Canons professionella serviceverkstäder (”PSC:er”) i Europa som finns i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och Storbritannien.

    En rutinservice är när produkten fungerar normalt, utan fel och behöver en rengöring och kontroll.
    Den fullständiga listan över servicetjänster finns HÄR.

    Ersättningen kan inte nyttjas för andra typer av tjänster, till exempel uppgraderingar eller reparationer.

  • Underhållstokens är en virtuell valuta som kan läggas på den huvudsakliga underhållsservicen på någon av våra professionella serviceverkstäder i hela Europa.
    Beloppet för tokens motsvarar kostnaden för din årliga CPS-medlemsavgift. Till exempel kostar CPS Silver EUR 100 och den här medlemsnivån medför 100 tokens.
    Tokens kan lösas in när du skapar en servicebegäran.
    Om sensorrengöring och -kontroll till exempel kostar EUR 50 kan en CPS-medlem använda cirka 50 tokens istället för en faktisk betalning. Läs de stegvisa anvisningarna i guiden.
    Tokens är giltiga under varje prenumerationsår och går inte att överföra till nästkommande år.

  • Underhållstokens kan användas för någon av dessa tjänster.

    Beloppet för tokens motsvarar kostnaden för din årliga CPS-medlemsavgift. CPS Platinum kostar till exempel EUR 350 per år och en sådan medlem får 350 tokens. Om en sensorrengöring och -kontroll till exempel kostar EUR 50 kan denna CPS-medlem använda cirka 50 tokens istället för betalning i pengar. Ett årligt CPS Platinum-medlemskap täcker i genomsnitt två sensorrengöringar/-kontroller, en EOS-standardservice och en standardservice av ett L-objektiv. Det kan finnas olika kombinationer av dessa servicetjänster.

  • Precis som CPS Platinum innehåller företagspaket en underhållsersättning som kan användas på alla dessa servicetjänster på samma sätt. Men företagsnivåerna A och B medför även fördelen med en dags underhåll på plats, vilket kostar en andel tokens.

  • Det innebär att Canon-tekniker besöker dina lokaler för att utföra rengöring och underhåll av produkter som är kvalificerade för service med snabb hantering. Det sker i form av ett besök på åtta (8) timmar då en (1) tekniker utför de underhållstjänster som anges nedan på högst tjugosju (27) spegelreflexkamera-/systemkameraprodukter; eller trettiotre (33) EF-/RF-objektivprodukter; eller trettiotre (33) videokameraprodukter eller tjugo (20) Cinema EOS-produkter. Boka 60 dagar i förväg genom att kontakta den prioriterade CPS-kundtjänsten.

  • Nej, CPS är bättre än så! Fullständigt betalt CPS-medlemskap är giltigt i något av följande länder: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Ungern, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien (endast fastlandet), Sverige, Schweiz och Storbritannien (endast fastlandet).
    CPS-förmåner kan lösas in i på någon av Canons professionella serviceverkstäder i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och Storbritannien.
    Om du till exempel är baserad i Tyskland men har ett projekt i Italien och behöver reparera din kamera kan du få den reparerad i vårt italienska reparationscenter och, om det är mer praktiskt för dig, begära att den skickas tillbaka till Tyskland.

  • Tyvärr inte. CPS-förmåner kan endast lösas in hos Canons professionella serviceverkstäder i Europa, som finns i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Sverige och Storbritannien. Obegränsad leverans nästa arbetsdag ingår i ditt CPS-medlemskap för att se till att din produkt kommer till oss så snart som möjligt.

  • CPS drivs separat för olika globala områden. Däremot har CPS-kunder utanför Europa rätt till vissa tjänster på Canon EMEA-anläggningar och evenemang om de har ett giltigt CPS-medlemskort. Observera att fördelar från ditt hemland kanske inte gäller i EMEA.

  • Kontakta oss på business.account@canon-europe.com för att uppdatera dina företagskontouppgifter.

Du kanske även är intresserad av

Proffsens stories

Inspirerande berättelser från världsledande fotografer och filmskapare.

Underhåll, uppgraderingar och reparationer

Experttjänster så att din utrustning fungerar felfritt – förbättra bildprestandan eller reparera den.

Canon-företagskonto

Ett företagskonto är öppet för alla som är registrerade som företag eller företag som använder utrustning från Canon.